Tuesday, 25 August 2015

BAB 5 : INOVASI DAN PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN 

 

5.1 INOVASI DAN PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN

5.1.1 Konsep inovasi
  • Ronger E miller (1971)- idea, amalan atau objek yang dianggap baru oleh seseorang.
  • Spencer (1994)- sesuatu yang dianggap baru dan lebih baik dari yang lama oleh seseorang individu.
5.2.1 Inovasi Dalam Pendidikan 

Trend dalam pengajaran dan pembelajaran pada hari ini menunjukkan bahawa kecenderungan pembelajaran :
  • Berasaskan penemuan, inkuiri dan resos, projek dan pembelajaran aktif.
  • Memberikan penekanan kepada mencari, meneroka, menilai dan menggunakan maklumat.
Inovasi pendidikan ialah hasil perubahan teknologi interne dan keperluan dunia tanpa sempadan. Inovasi boleh berlaku dalam pelbagai bentuk :
  • Pengenalan teknologi baharu
  • Perubahan dalam sistem penyampaian
  • Perubahan dalam prosedur yang boleh meningkatkan produktiviti
5.2 STRATEGI PENGAJARAN PEMBELAJARAN YANG INOVATIF
5.2.1 Pembelajaran Berasaskan Projek (PBP)
 
5.2.2 Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM)

5.3 PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN

Penggunaan Teknologi Dalam Pengajaran



 Persekitaran Bilik Darjah Maya (virtual Learning)



 5.4 PERKEMBANGAN PERSEKITARAN PEMBELAJARAN

5.4.1 Persekitaran Pembelajaran Personal (PLE)

  • Dikenali sebagai Personal Learning Enviroment
  • Pembelajaran berlaku secara online dalam pelbagai bentuk pilihan pelajar.
  • Pembelajaran formal dan informal boleh berlaku
  • Maklumat isi pelajaran diperoleh melalui pelbagai media dan perisian 
  • Interaksi sosial melalui penggunaan pelbagai media dan perisian sosial
  • Pelajar sendiri yang menentukan arah dan hala tuju pembelajarannya
  • Memenuhi konsep, pembelajaran sepanjang hayat
5.5 PENAKSIRAN PEMBELAJARAN

Petaksiran ialah 1 proses mendapatkan maklumat dan seterusnya membuat penghakiman tentang produk sesuatu proses pendidikan. 

Tujuan Penaksiran
  1. Proses mendapatkan  gambaran tentang prestasi seseorang dalam pembelajaran
  2. Menilai aktiviti yang dijalankann semasa pengajaran dan pembelajaran
  3. Mendapatkan maklumat secara berterusan tentang pengajaran dan pembelajaran memperbaiki pengajaran-pembelajaran
  4. Merancang aktivit pengajaran dan pembelajaran yang tersusun dan sistematik bersesuaian dengan tahap keupayaan murid.
  5. Melibatkan semua atau sebahagian besar murid dalam kelas secara efektif
  6. Merancang dan melaksanakan aktiviti tindak susul yang berkesan.
  7. Memperbaiki pengajaran dan pembelajaran
 Jenis Penaksiran
  • Penaksiran pembelajaran
  • Penaksiran prestasi
  • Penaksiran berasaskan portfolio
  • Penaksiran kendiri
  • Penakksiran berasaskan komputer

Untuk maklumat lebih lanjut tentang blog ini, sila klik disini.

    0 comments :

    Post a Comment