Bab 1: Isu dan Cabaran Pendidikan Semasa
Soalan Aneka Pilihan
1.Semua aktiviti yang
dilaksanakan menjurus ke arah pencapaian integrasi nasional negara dalam
kalangan pelajar, kecuali...
A.menyertai kempen
gotong- royong di sekitar sekolah.
B.mengadakan rumah
terbuka untuk setiap kaum di negara.
C.mengibarkan bendera
Malaysia setiap tahun semasa Hari Kemerdekaan.
D.menyertai semua
aktiviti dalam latihan khidmat negara.
2.Cara yang paling
sesuai untuk melaksanakan pendidikan pelbagai budaya di sekolah adalah______________________.
A.menyekat
perhubungan antara kaum
B.menggalakkan
pemahaman antara kaum
C.menyepadukan
kandungan pelajaran daripada pelbagai budaya
D.memupuk budaya
sekolah berasaskan kumpulan etnik yang terbesar di sekolah.
3.Yang manakah antara
punca berikut menyebabkan gejala sosial dalam kalangan pelajar sekolah?
i.Media massa
ii.Penyempurnaan kendiri
iii.Latar Belakang
keluarga
iv.Pengaruh rakan
sebaya
A.i dan ii
B.i, ii dan iii
C.i, iii dan iv
D.ii, iii dan iv
Soalan Struktur
1(a)Huraikan secara
ringkas maksud kepelbagaian budaya.
1(b)Senaraikan empat
cabaran yang akan dihadapi oleh seorang guru apabila mengajar
sekumpulan pelajar daripada pelbagai budaya.
sekumpulan pelajar daripada pelbagai budaya.
Soalan Esei
Bab 2: Guru dan Perundangan
Soalan Aneka Pilihan
1.Yang manakah antara
berikut merupakan matlamat utama Peraturan Tatalakuan dan Tatatertib 1993
(Pindaan 2002)?
A.Menjaga imej
penjawat awam
B.Menjamin
keberkesanan organisasi
C,Meningkatkan
keselamatan dan ketenteraman awam
D.Pegawai awam dapat
melaksanakan tugas dengan cekap.
2.Dalam Sistem
Pendidikan Kebangsaan, terdapat beberapa jenis sekolah. Jenis yang manakah
menerima sumbangan modal daripada kerajaan?
A.Sekolah kerajaan
B.Sekolah kebangsaan
C.Sekolah jenis
kebangsaan
D.Sekolah bantuan
kerajaan
3.Berikut ialah
implikasi Akta Pendidikan 1996 ke atas Sistem Pendidikan Kebangsaan, kecuali...
A.kurikulum
diselaraskan
B.peperiksaan yang
sama
C.pendidikan swasta
diberi perhatian
D.pendidikan prasekolah
diperluas
Soalan Struktur
1.Nyatakan dua bentuk
gangguan seksual.
2.Jelaskan maksud
sekolah bantuan kerajaan seperti yang termaktubkan dalam Akta
Pendidikan 1996.
Pendidikan 1996.
Soalan Esei
Seorang guru berhajat
mengajar di sebuah pusat tuisyen. Jelaskan apa yang perlu dilakukan oleh guru
tersebut sebelum beliau memulakan tugasnya di pusat tuisyen tersebut?
Bab 3: Tekanan Emosi dalam Kalangan Murid
Soalan Aneka Pilihan
1.Konvensyen Hak
Kanak- kanak mengandungi empat prinsip. Yang manakah bukan prinsip yang
terkandung dalam konvensyen tersebut?
A.Kanak-kanak
mempunyai hak kehidupan.
B.Kanak-kanak tidak
haraus didiskriminasikan.
C.Kepentingan terbaik
kanak- kanak mesti diutamakan.
D.Kanak- kanak diberi
peluang untuk membela diri daripada ketidakadilan.
2.Penggubalan Akta
Kanak- kanak 2001 (Pindaan 2002) mewajibkan______.
A.ibu bapa memastikan
masa depan kanak- kanak terjamin.
B.pengusaha taman
asuhan menyediakan kelengkapan yang mencukupi.
C.perlindungan dan
pemulihan kanak- kanak diberi perhatian serius oleh kerajaan.
D.pihak yang
bertanggungjawab membuat laporan sekiranya berlaku kes penderaan
kanak- kanak.
kanak- kanak.
3.Berikut ialah
usaha- usaha kerajaan dalam melindungi kanak- kanak, kecuali...
A.merancang Pelan
Tindakan Negara(NPA)
B.mengadakan Akta
Pusat Jagaan Kanak- kanak.
C.menubuhkan pasukan
perlindungan kanak- kanak.
D.mewajibkan kanak-
kanak berusia 7 tahun dihantar ke sekolah.
Soalan Struktur
1.Nyatakan dua kesan
gangguan emosi dalam kalangan kanak- kanak.
2.Nyatakan misi Dasar
Pendidikan Kebangsaan.
Soalan Esei
1.Bincangkan peranan
guru dalam menangani kanak- kanak yang mempunyai gangguan
emosi.
2.Dalam konteks
Malaysia, huraikan usaha- usaha yang dijalankan untuk memberikan emosi.
perlindungan kepada kanak- kanak sepertimana yang tertulis dalam Konvensyen Hak
kanak- kanak 1989.
Bab 4: Tekanan Emosi dalam Kalangan Guru
Soalan Aneka Pilihan
1.Seorang guru novis
mungkin menghadapi tekanan emosi kerana belum bersedia untuk
menanggung beban tugas yang mencabar.
menanggung beban tugas yang mencabar.
Yang manakah antara
sebab berikut merupakan penyumbang utama kepada tekanan
emosi guru novis?
emosi guru novis?
A.Kurang bimbingan
daripada guru yang berpengalaman.
B.Keengganan guru
bekerjasama dengan guru novis.
C.Persaingan antara
guru berpengalaman dengan guru novis.
D.Pengiktirafan tidak
diberikan kepada guru novis walaupun layak.
2.Guru A sering
berhadapan dengan rakan sekerja yang amat sukar untuk bekerjasama
dan mereka menyebabkan guru A tertekan.
dan mereka menyebabkan guru A tertekan.
Cara manakah paling
sesuai dipilih oleh guru A untuk menangani situasi tersebut?
A.Bertengkar dengan
rakan sekerja tersebut.
B.Memberikan teguran
terhadap sikap rakan sekerja.
C.Melaporkan tindakan
rakan sekerja kepada pihak atasan.
D.Mencuba elakkan
daripada bekerja dengan rakan sekerja tersebut.
3.Dalam era
globalisasi dalam pendidikan, guru kerap menghadapi tekanan stres
kerana_________.
A.beban tugas yang
diagihkan tidak sama rata kepada guru.
B.kurang berkemampuan
menanggung tanggungjawab yang mencabar.
C,kerja- kerja
perkeranian terlalu banyak hingga tidak dapat fokus.
D.persaingan amat
ketara dalam mengejar kedudukan di sekolah.
Soalan Struktur
1(a)Guru sering kali
dibebani tugas yang terlalu banyak sehingga mereka mengalami
burnout.
burnout.
Terangkan secara
ringkas mengenai burnout.
1(b)Nyatakan tiga
tanda- tanda yang menunjukkan seseorang guru mengalami burnout.
Soalan Esei
Bab 5: Inovasi dan Perubahan dalam
Pendidikan
Soalan Aneka Pilihan
1.Inovasi dalam
pendidikan dapat dilaksanakan melalui penggunaan_______.
A.Sumber Internet dan
multimedia.
B.Aktiviti
pembelajaran yang mencabar minda.
C.Strategi pengajaran
berasaskan pengalaman.
D.Bentuk penyampaian
pembelajaran tidak formal.
2.Pembelajaran melalui
penggunaan Internet, komputer da alat komunikasi lain dikenali
sebagai______________.
A.penaksiran kendiri.
B.penaksiran
prestasi.
C.penaksiran melalui
portfolio
D.penaksiran melalui
komputer
3.Penaksiran
pembelajaran yang dapat membantu guru mengenali keupayaan sebenar pelajar dapat
dilaksanakan melalui______________.
A.penaksiran kendiri
B.penaksiran prestasi
C.penaksiran melalui
portfolio
D.penaksiran melalui
komputer
Soalan Struktur
1.Persekitaran
pembelajaran akan sentiasa berkembang dan berubah selaras dengan
perkembangan teknologi digital.
perkembangan teknologi digital.
Nyatakan tiga
perbezaan antara persekitaran pembelajaran maya dengan persekitaran
pembelajaran personal.
pembelajaran personal.
Soalan Esei
Kementerian Pelajaran
Malaysia(KPM) merancang inovasi dan perubahan dalam sistem pendidikan khususnya
sistem pembelajaran dan penilaian pembelajaran ke arah yang lebih holisitik dan
berfokus kepada perkembangan individu dan pembinaan modal insan.
Beri pandangan anda
tentang inovasi dan perubahan yang disarankan serta kesannya terhadap
pengajaran- pembelajaran dan perkembangan pelajar.
Bab 6: Inovasi dan Perubahan dalam
Pendidikan
Soalan Aneka Pilihan
Soalan Aneka Pilihan
1.Perubahan
pendidikan yang berlaku bergantung pada keperluan sesebuah negara. Dalam
konteks masyarakat Malaysia, perubahan diperlukan untuk mencapai perkara-
perkara yang berikut.
I.Mendepani cabaran
dan kepesatan era TMK.
II.Demi kestabilan
politik dan kuasa kerajaan yang memerintah.
III.Meningkatkan daya
produktiviti dan kualiti.
IV.Pembinaan modal
insan yang mampu meraih kemewahan dan kekayaan.
V.Sumber manusia yang
mempunyai ketahanan menghadapi cabaran.
A.I,II dan IV
B.I,III dan IV
C.I,III dan V
D.I,IV dan V
2. Semua pernyataan
berikut adalah betul mengenai inovasi,kecuali...
A.pendekatan yang
bermanfaat kepada manusia.
B.revolusi dalam
pemikiran, proses dan organisasi.
C.melibatkan prosedur
bekerja dan menjimatkan tenaga,masa dan kos.
D.pemikiran yang
mendorong manifestasi dan perubahan yang kompleks.
3.Padanan yang
berikut adalah paling tepat dalam menunjukkan tindakan seseorang pemimpin
dengan strategi perubahan yang dipilih.
A.Strategi pujukan-
memberikan prestasi cemerlang.
B.Strategi kekuasaan-
penggunaan komputer di dalam kelas.
C.Strategi kekuasaan-
larangan merokok di kawasan sekolah.
D.Strategi memudah
cara- ikhlas meminjamkan wang kepada guru baharu.
Soalan Struktur
1. Sekolah
Berprestasi tinggi (SBT) ditakrifkan sebagai sekolah yang mempunyai tradisi
budaya kerja(i)___________yang mampu melahirkan(ii)__________(iii)__________cemerlang(iv)________(4)unggul.
budaya kerja(i)___________yang mampu melahirkan(ii)__________(iii)__________cemerlang(iv)________(4)unggul.
2. Tunjang
kerohanian, sikap dan nilai menekankan penghayatan (i)________yang menepati
prinsip Rukun Negara yang (ii)____________serta prinsip yang kelima
(iii)_______________dan (iv)____________________.
Soalan Esei
JAWAPAN
Bab 1: Isu dan Cabaran Pendidikan Semasa
Soalan
Aneka Pilihan
1.C
2.C
3.C
Soalan
Struktur
1(a)Kepelbagaian
budaya merujuk kepada masyarakat yang terdiri daripada kumpulan etnik yang
berbeza dari segi agama, cara hidup, bahasa, cara pakaian, makanan dan
sebagainya.
1(b)Empat
cabaran yang akan dihadapi seseorang guru apabila mengajar sekumpulan pelajar
daripada pelbagai budaya adalah:
(i)merancang
strategi pengajaran dan pembelajaran yang mesra budaya.
(ii)menyediakan
bahan pengajaran yang sesuai untuk semua budaya.
(iii)mengintegrasikan
kumpulan etnik yang pelbagai budaya dalam aktiviti.
(iv)bersikap
adil dan tidak prejudis terhadap mana- mana pelajar pelbagai kaum.
Bab 2: Guru dan Perundangan
Soalan
Aneka Pilihan
1.D
2.D
3.C
2.D
3.C
Soalan
Struktur
1.
Dua bentuk gangguan seksual adalah:
(i)Perbuatan dalam menyatakan sesuatu pernyataan yang bersifat seksual kepada atau di hadapan orang lain.
(i)Perbuatan dalam menyatakan sesuatu pernyataan yang bersifat seksual kepada atau di hadapan orang lain.
(ii)Perbuatan
yang dilakukan tidak kira sama ada secara lisan, bertulis atau apa jua
perbuatan yang bersifat seksual kepada orang lain.
2.Sekolah
yang menerima sumbangan modal dan sumbangan bantuan penuh daripada kerajaan
untuk membina bangunan sekolah, ubahsuai dan tambah premis, perabot dan
kelengkapan atau perkara- perkara lain yang ditetapkan.Bab 3: Tekanan Emosi dalam Kalangan Murid
Soalan
Aneka Pilihan
1.D
2.D
3.D
Soalan Struktur
1. (i)Tidak
berupaya untuk berinteraksi secara normal dengan kanak- kanak lain.
Tingkah
laku mereka lebih bersifat keanak- anakan dan tidak mengikut tahap
umur mereka.
(ii) Bersikap
liar dan ganas, tidak mempunyai sifatsabar dan kerap mengamuk.
Mereka cenderung
bertingkah laku yang kurang sesuai dengan situasi- situasi
normal dan tidak
mengikuti norma seperti kanak- kanak yang sama peringkat umur.
2.Misi
Dasar Pendidikan Kebangsaan adalah menggunakan bahasa kebangsaan sebagai bahasa
pengantar utama; mengadakan kurikulum dan sistem peperiksaan yang sama; melicinkan
tatacara pengurusan pendidikan; meningkatkan mutu pendidikan dengan menyediakan
pendidikan yang menyeluruh, seimbang dan bersepadu; mendemokrasikan pendidikan;
perlaksanaan KBSR dan KBSM; mempertingkatkan pendidikan Islam, kerohanian,
moral dan disiplin; memperluas pendidikan
Vokasional dan Teknik; mempelbagaikan kemudahan pendidikan pada peringkat
universiti; pengajaran bahasa ibunda; dan menggalakkan aktiviti kokurikulum.
Bab 4: Tekanan Emosi dalam Kalangan Guru
Soalan
Aneka Pilihan
1.A
2.D
3.B
Soalan
Struktur
1(a)Burnout
merupakan suatu keadaan keletihan dari segi emosi, mental dan fizikal
yang
disebabkan oleh stres yang melampau dan berpanjangan. Keadaan ini
berlaku
apabila anda rasa tidak dapat mencapai kehendak dan jika stres
berterusan, anda
akan kehilangan minat atau motivasi untuk terus melaksanakan
kewajipan anda.
1(b)Tiga
tanda- tanda burnout adalah:
(i)Tanda-
tanda fizikal seperti keletihan, sakit kepala dan belakang
(ii)Tanda-
tanda emosi seperti asing diri,rasa kegagalan dan kurang bermotivasi
(iii)Tanda-
tanda tingkah laku seperti pengunduran diri, menangguh tugas, datang
lewat bekerja tetapi balik awal.
Bab 5: Inovasi dan Perubahan dalam
Pendidikan
Soalan
Aneka Pilihan
1.C
2.A
3.C
Soalan
Struktur
Persekitaran Pembelajaran Maya
|
Persekitaran Pembelajaran Personal
|
Penggunaan portal yang disediakan institusi/ sekolah/ guru
|
Pelbagai jenis perisian dan media yang dipilih pelajar.
|
Tiada interaksi sosial. Interaksi sehala
|
Interaksi sosial yang luas melalui chat, e-mel, forum dan sebagainya
|
Penggunaan perisian yang ditetapkan dalam portal. Contohnya bulletine
board
|
Penggunaan media video, audio, iPOD, website, blog dan sebagainya
mengikut keperluan pelajar
|
Kawalan institusi sekolah/ guru
|
Kawalan pelajar
|
Soalan
Aneka Pilihan
1.C
2.D
3.C
Soalan
Struktur
1
(i)cemerlang
(ii)modal
(iii)insan
(iv)berpersonaliti
2
(i)agama
(ii)pertama
(iii)kesopanan
(iv)kesusilaan
0 comments :
Post a Comment