BAB 2 : GURU DAN PERUNDANGAN
2.1 PERATURAN DAN TATAKELAKUAN DAN TATATERTIB
Sebagai seorang guru mesti mematuhi Peraturan Kelakuan dan
tatatertib 1993 (Pindaan 2002).
Oleh itu, guru akan sentiasa berkelakuan baik dan bertatatertib
mengikut garis panduan yang ditetapkan.
Matlamat tatatertib
- Supaya pegawai awam melaksanakan tugas dengan cekap,
bertanggungjawab. beramanah
- Supaya pegawai awam meletakkan kepentingan awam lebih daripada
kepentingan mereka sendiri.
- Supaya pegawai awam menjaga imej perkhidmatan awam.
- Menghukum pegawai yang melakukan kesalahan atau melanggar peraturan.
- Menghukum pegawai yang melakukan kesalahan atau melanggar peraturan.
Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan
dan Tatatertib) 1993 (pindaan 2002)
mengandungi peraturan-peraturan seperti berikut:
1. Peraturan mengenai tatakelakuan (code of conducts) serta
larangan / kesalahan khusus.
2. Tanggungjawab serta tugas kawalan dan pengawasan tatatertib.
3. Prosedur dan tindakan tatatertib.
4. Hukuman tatatertib.
5. Peruntukan pelbagai yang berkaitan.
2.1.1
Peraturan-peraturan Tatakelakuan dan Tatatertib Secara Umum
2.1.2
Tatakelakuan yang Ditegah Sama Sekali atau Boleh Dibuat Dengan Kebenaran
2.1.3
Tindakan Tatatertib
Hukuman yang bakal menanti guru yang melanggar akta pendidikan
2.2
AKTA PENDIDIKAN 1996
Akta pendidikan
merupakan satu bentuk perundangan yang lengkap, kemas kini dan bersifat
futuristik sebagai persediaan menghadapi Wawasan 2020.
Maklumat berkaitan Akta Pendidikan 1996:
i. Menegaskan ilmu merupakan penentu utama arah tuju negara dan penyelamat bangsa.
ii. Merupakan satu misi negara menghasilkan sistem pendidikan yang bertaraf dunia dari segi kualiti untuk memperkembangkan potensi individu.
2.2.1 Peraturan-Peraturan Pendidikan
2.2.2 Implikasi Akta Pendidikan 1996
Ke Atas Sistem Pendidikan Malaysia
a. FPK menjadi
landasan akta.
b. Kedudukan
bahasa kebangsaan diperkukuh.
c. Kurikulum
diselaraskan.
d. Peperiksaan
yang sama.
e. Pendidikan
Islam dan prasekolah diperluas.
f. Mutu
pendidikan prasekolah dipertingkatkan.
g. Pendidikan
teknik dipertingkatkan ke sekolah menengah.
h. Pendidikan
guru diperkukuh.
i.
Pendidikan swasta berkembang dan menjadi lebih sistematik.
j.
Pendidikan khas diberi tumpuan.
k. Mengambil
kira kepentingan pendidikan semua kaum.
Untuk maklumat lebih lanjut tentang blog ini, sila klik di sini.
0 comments :
Post a Comment